Tomáš Volařík
Broďané sobě
Jste připraven
respektovat volební systém komunálních voleb a v případě
"vykřížkování" směrem nahoru zasednout v zastupitelstvu a pracovat v
něm?
Ano,
budu si vážit hlasů, které mi voliči dají.
Jste připraven respektovat volební
systém komunálních voleb a v případě "vykřížkování" směrem dolů
umožnit vstup do zastupitelstva úspěšnějším kandidátům Vašeho uskupení?
Ano, také budu respektovat přání voličů, pokud dají preferenční hlasy
někomu jinému v kandidátce.
Jaké je Vaše
nejdůležitější téma k řešení v budoucím zastupitelstvu?
Stručná odpověď je územní rozvoj města a
plánování.
Toto téma se dotýká řady dílčích oblastí
(infrastruktura, doprava, bydlení, podnikání a dalších). V rámci mého
angažmá na VUT v Brně se od roku 2014 zabývám inteligentními technologiemi
pro města a obce, pohybuji se ve veřejném sektoru, získávám zkušenosti i
z mezinárodních akcí a vím, že všechna města na světě řeší v podstatě
stejné problémy (parkování, bydlení, příležitosti) a dnes je moderní tento
přístup nazývat „smart city“. Není to ale o tom (jak je někdy v médiích ve
zkratce publikováno) nakoupit „chytré“ koše a lavičky, ale je to hodně o změně
přístupu ke dlouhodobému plánování města, zapojení občanů a využití
moderních technologiích, ale v první řadě je to o občanech města a kvalitě
jejich života ve městě. Proto chci tyto zkušenosti uplatnit i při řízení
Uherského Brodu.
S jakým politickým subjektem si nedovedete představit spolupráci?
Myslím, že na komunální úrovni je
spolupráce více o konkrétních osobnostech, než o politických uskupeních, ale na
národní úrovni mně osobně nejsou tak docela sympatické názory a ani rétorika
SPD a KSČM.
Moderátor: Pravděpodobně často vyrážíte za prací do Brna – můžete tedy
porovnávat život v této „metropoli“ a u nás na Slovácku. Brno začalo
bojovat s vizuálním smogem (nevkusná a masivní reklama v městské
památkové zóně, pozn. mod.). Nemyslíte, že je čas bavit se o tomto tématu také
v Brodě?
To je skvělá otázka a nedávno jsem nad
tím přemýšlel, když jsem šel v Brodě přes náměstí a ulicí Kaunicovou. Můžu
samozřejmě porovnávat i jiné aspekty života v Brně a v Brodě a
myslím, že zrovna s vizuálním smogem to u nás v Brodě není tak
špatné. Je ale pravda, že historické centrum Brodu je velmi hodnotné a bylo by
hezké, pokud by existoval manuál (podobně jako v Brně) jak mají vypadat
vývěsní tabule, reklamy, upoutávky a tak. Jednoduchá záležitost, kterou si
mohou vzít na starost kolegové z památkové péče.
Moderátor: Chcete při řízení města postupovat
„ohleduplně, ale zároveň rozhodně a důrazně.“ Koho nebo čeho se má tato razance
dotknout?
Důraznost nebo razance není ve smyslu,
že by se měla někoho negativně dotknout. Při řízení města je ale někdy potřeba
přijmout zásadní rozhodnutí, která mohou být i dočasně nepopulární, ale je
potřebné je rozhodně a rychle prosadit. A to je odpověď na Vaši otázku.
Moderátor: V programu Broďanů je také snaha o
odlehčení dopravy na přejezdu – například řešením podjezdu u Racioly. Jsou ve
hře vůbec ještě nějaká další řešení nebo je vaše „například“ jen „řečnická
vycpávka“?
Vycpávka to určitě není. Automobilová
doprava je komplexní téma, které bohužel nemá jedno jednoznačné a nejlepší řešení,
se kterým by byli spokojeni všichni.
Přejezd u Družby je dopravně úzké hrdlo
(bottleneck) proto, že se na tom místě potkává několik proudů z různých
směrů a je tedy na místě přemýšlet o tom, jak tyto proudy rozdělit do více
směrů. Jedno z řešení je další přejezd (u Racioly), ale samozřejmě je
potřeba se na celou situaci dívat komplexně už od příjezdu do Brodu. Proto si
myslím, že by bylo vhodné kvalifikovaně vytvořit a namodelovat několik variant
jak tyto proudy rozdělit, ale nový přejezd u Racioly bude vždy ve všech
variantách hrát velkou roli.
Moderátor: Učíte na vysoké škole. Hodně mladých lidí opouští Brod při
studiu a už nenajde „návratový koridor“ – přeci jen, nabídka dobře placeného
pracovního místa by musela být vyvážena nějakou zvlášť atraktivní přidanou
hodnotou – třeba pro mladé rodiny. Je to podle Vás vůbec možné?
To je ještě lepší než skvělá otázka.
Myslím si, že v první řadě nejde o to, jak dobře je dané místo placené,
ale jde o příležitosti. Uherský Brod má v této oblasti obrovský potenciál
a rozhodně nejde o město, kde takzvaně chcípl pes. Už jen blízké napojení na silnici
E50, která mimochodem vede až do Paříže, dává prostor pro propojení s okolními
regiony. Zároveň je Brod strategické město na pomezí Česka a Slovenska.
Co se týká příležitostí, dnes je
nejlepší doba pro založení informačně-technologické komerční společnosti, která
bude tvořit produkty a služby s vysokou přidanou hodnotou a zároveň tak
docela nezáleží na lokalitě, kde má sídlo, takže může bez problémů sídlit v
Brodě.
Proto bych byl rád, kdyby v Brodě už
nevznikaly „prázdné“ průmyslové zóny, kde budou mít provoz zahraniční
společnosti a kde budou pracovat jako levná manuální pracovní síla místní
občané. Naopak bych se zasadil o to, aby existovala podpora podnikání
v sektoru služeb informačních technologií, digitalizace, průmyslu 4.0 tak,
aby v Brodě měly zázemí firmy, které tvoří vysokou přidanou hodnotu.
S tím souvisí i oblast vzdělávání a proto bych chtěl, aby už na základních
a středních školách měli děti a studenti možnost mít předměty, kroužky a kurzy
programování, 3D tisku, informačních a průmyslových technologií, aby se
z nich stali špičkoví odborníci v technologiích, které mají skrze
strojírenství v Brodě dlouholetou tradici.
Znám několik takových lidí z Brodu,
kteří pracují v technologiích na volné noze, programují na zakázku a
nezáleží na tom, kde jsou – stačí jim jen počítač a internet. Pokud se vedení
města zasadí o to, aby tento ekosystém fungoval, a zároveň bude existovat jasný
dlouhodobý plán kvalitní a udržitelné bytové výstavby a podpory mladých rodin
(který mají „Broďané sobě“ v programu), tak věřím, že se studenti budou
rádi vracet ze světa domů – do Brodu.
Moderátor: Petr Sedlář
Jste připraven
respektovat volební systém komunálních voleb a v případě
"vykřížkování" směrem nahoru zasednout v zastupitelstvu a pracovat v
něm?
Ano,
budu si vážit hlasů, které mi voliči dají.
Jste připraven respektovat volební systém komunálních voleb a v případě "vykřížkování" směrem dolů umožnit vstup do zastupitelstva úspěšnějším kandidátům Vašeho uskupení?
Ano, také budu respektovat přání voličů, pokud dají preferenční hlasy
někomu jinému v kandidátce.
Jaké je Vaše nejdůležitější téma k řešení v budoucím zastupitelstvu?
Stručná odpověď je územní rozvoj města a
plánování.
Toto téma se dotýká řady dílčích oblastí
(infrastruktura, doprava, bydlení, podnikání a dalších). V rámci mého
angažmá na VUT v Brně se od roku 2014 zabývám inteligentními technologiemi
pro města a obce, pohybuji se ve veřejném sektoru, získávám zkušenosti i
z mezinárodních akcí a vím, že všechna města na světě řeší v podstatě
stejné problémy (parkování, bydlení, příležitosti) a dnes je moderní tento
přístup nazývat „smart city“. Není to ale o tom (jak je někdy v médiích ve
zkratce publikováno) nakoupit „chytré“ koše a lavičky, ale je to hodně o změně
přístupu ke dlouhodobému plánování města, zapojení občanů a využití
moderních technologiích, ale v první řadě je to o občanech města a kvalitě
jejich života ve městě. Proto chci tyto zkušenosti uplatnit i při řízení
Uherského Brodu.
S jakým politickým subjektem si nedovedete představit spolupráci?
Myslím, že na komunální úrovni je
spolupráce více o konkrétních osobnostech, než o politických uskupeních, ale na
národní úrovni mně osobně nejsou tak docela sympatické názory a ani rétorika
SPD a KSČM.
Moderátor: Pravděpodobně často vyrážíte za prací do Brna – můžete tedy porovnávat život v této „metropoli“ a u nás na Slovácku. Brno začalo bojovat s vizuálním smogem (nevkusná a masivní reklama v městské památkové zóně, pozn. mod.). Nemyslíte, že je čas bavit se o tomto tématu také v Brodě?
To je skvělá otázka a nedávno jsem nad
tím přemýšlel, když jsem šel v Brodě přes náměstí a ulicí Kaunicovou. Můžu
samozřejmě porovnávat i jiné aspekty života v Brně a v Brodě a
myslím, že zrovna s vizuálním smogem to u nás v Brodě není tak
špatné. Je ale pravda, že historické centrum Brodu je velmi hodnotné a bylo by
hezké, pokud by existoval manuál (podobně jako v Brně) jak mají vypadat
vývěsní tabule, reklamy, upoutávky a tak. Jednoduchá záležitost, kterou si
mohou vzít na starost kolegové z památkové péče.
Moderátor: Chcete při řízení města postupovat „ohleduplně, ale zároveň rozhodně a důrazně.“ Koho nebo čeho se má tato razance dotknout?
Důraznost nebo razance není ve smyslu,
že by se měla někoho negativně dotknout. Při řízení města je ale někdy potřeba
přijmout zásadní rozhodnutí, která mohou být i dočasně nepopulární, ale je
potřebné je rozhodně a rychle prosadit. A to je odpověď na Vaši otázku.
Moderátor: V programu Broďanů je také snaha o
odlehčení dopravy na přejezdu – například řešením podjezdu u Racioly. Jsou ve
hře vůbec ještě nějaká další řešení nebo je vaše „například“ jen „řečnická
vycpávka“?
Vycpávka to určitě není. Automobilová
doprava je komplexní téma, které bohužel nemá jedno jednoznačné a nejlepší řešení,
se kterým by byli spokojeni všichni.
Přejezd u Družby je dopravně úzké hrdlo
(bottleneck) proto, že se na tom místě potkává několik proudů z různých
směrů a je tedy na místě přemýšlet o tom, jak tyto proudy rozdělit do více
směrů. Jedno z řešení je další přejezd (u Racioly), ale samozřejmě je
potřeba se na celou situaci dívat komplexně už od příjezdu do Brodu. Proto si
myslím, že by bylo vhodné kvalifikovaně vytvořit a namodelovat několik variant
jak tyto proudy rozdělit, ale nový přejezd u Racioly bude vždy ve všech
variantách hrát velkou roli.
Moderátor: Učíte na vysoké škole. Hodně mladých lidí opouští Brod při
studiu a už nenajde „návratový koridor“ – přeci jen, nabídka dobře placeného
pracovního místa by musela být vyvážena nějakou zvlášť atraktivní přidanou
hodnotou – třeba pro mladé rodiny. Je to podle Vás vůbec možné?
To je ještě lepší než skvělá otázka.
Myslím si, že v první řadě nejde o to, jak dobře je dané místo placené,
ale jde o příležitosti. Uherský Brod má v této oblasti obrovský potenciál
a rozhodně nejde o město, kde takzvaně chcípl pes. Už jen blízké napojení na silnici
E50, která mimochodem vede až do Paříže, dává prostor pro propojení s okolními
regiony. Zároveň je Brod strategické město na pomezí Česka a Slovenska.
Co se týká příležitostí, dnes je
nejlepší doba pro založení informačně-technologické komerční společnosti, která
bude tvořit produkty a služby s vysokou přidanou hodnotou a zároveň tak
docela nezáleží na lokalitě, kde má sídlo, takže může bez problémů sídlit v
Brodě.
Proto bych byl rád, kdyby v Brodě už
nevznikaly „prázdné“ průmyslové zóny, kde budou mít provoz zahraniční
společnosti a kde budou pracovat jako levná manuální pracovní síla místní
občané. Naopak bych se zasadil o to, aby existovala podpora podnikání
v sektoru služeb informačních technologií, digitalizace, průmyslu 4.0 tak,
aby v Brodě měly zázemí firmy, které tvoří vysokou přidanou hodnotu.
S tím souvisí i oblast vzdělávání a proto bych chtěl, aby už na základních
a středních školách měli děti a studenti možnost mít předměty, kroužky a kurzy
programování, 3D tisku, informačních a průmyslových technologií, aby se
z nich stali špičkoví odborníci v technologiích, které mají skrze
strojírenství v Brodě dlouholetou tradici.
Znám několik takových lidí z Brodu,
kteří pracují v technologiích na volné noze, programují na zakázku a
nezáleží na tom, kde jsou – stačí jim jen počítač a internet. Pokud se vedení
města zasadí o to, aby tento ekosystém fungoval, a zároveň bude existovat jasný
dlouhodobý plán kvalitní a udržitelné bytové výstavby a podpory mladých rodin
(který mají „Broďané sobě“ v programu), tak věřím, že se studenti budou
rádi vracet ze světa domů – do Brodu.
Moderátor: Petr Sedlář